Home
 
  Over ons
 
  Agenda
 
  Uitslagen & Verslagen
 
  Foto's & Video's
 
  Sponsoren
 
  Contact
 

Webmaster:
 Dennis van den Berg

 

 
 

Verslagen:

Op deze pagina kunt u terecht voor de uitslagen en (beknopte) wedstrijdverslagen van van het lopende seizoen, maar ook van voorgaande seizoenen. Veel leesplezier!

4 oktober: Markelo NIEUW!!!!!!!
Na de laatste Europokal zijn de BMWs  voor de laatste cross van dit seizoen afgereisd naar Markelo. De samenstelling van de coureurs was voor deze cross echter gewijzigd, naast Erik had gastauteur en monteur Ivar plaatsgenomen in n van de BMWs. In Markelo lag een loodzware zandbaan met loodzware concurrentie te wachten op de beide heren. Beide coureurs konden 3 manches rijden om zo punten te scoren voor de finale. Erik wist in alle 3 de manches voorin te eindigen en behaalde zo een plekje in de finale. Voor Ivar was het natuurlijk enorm wennen: aan de auto, de loodzware baan en die super snelle concurrenten. Maar Ivar wist zijn mannetje goed te staan en was niet bang om de concurrentie aan te gaan. Desondanks wist hij net geen plekje in de finale te behalen. Erik sloot het seizoen af met een 4e plek in de finale!

26 en 27 september: Kieldrecht (B) NIEUW!!!!!!!
De spanning voorafgaand aan de laatste Europokal wedstrijd was groot, de nummer 1 in het eindklassement was al bekend maar verder was er nog heel veel mogelijk. De beide BMW coureurs stonden er zelf ook nog nooit zo goed voor in het klassement: Erik stond op plek 4 en Gerrit-jan op positie 6.

In Kieldrecht lag een harde kleibaan de coureurs op te wachten, een baan die volledig onbestuurbaar werd zo gauw er was gesproeid. Bij de tijdtraining op zaterdag was de baan nog nat, waardoor de BMW's geen opperbeste tijd neerzette. Het samenvoegen van klasse 2 en 3 op zaterdag zorgde voor een nog slechter begin van het weekend: klasse 2 had als laatste op een droge baan de tijdtraining verreden en hadden daarom veel betere tijden neergezet dan de snellere rijders uit klasse 3. De BMW's werden hierdoor op zaterdag naar de achterste startrijen verbannen. Gerrit-jan werd bij de start direct de wal op gedrukt en moest als laatste aan de kwalificatie op zaterdag te beginnen, hij wist nog wel een plekje in de halve finale te behalen, maar omdat hij ook daar achteruit moest starten wist hij geen plekje in de finale te behalen. Ook Erik had moeite om te wennen aan de baan en de omstandigheden, in de kwalificatie werd al in de eerste ronde een velg kapot gereden, waardoor hij een lekke band had. Desondanks wist hij zich te plaatsen voor de halve finale en daar behaalde hij een wat betere startplek in de finale. In de finale was Erik aardig gewend aan de baan en hij begon zich steeds beter thuis te voelen: hij wist de BMW als 2e over de finish te brengen. Zo stond Erik zaterdagavond wederom op het erepodium.
Op zondag werden de laatste punten voor het eindklassement verdeeld. Niet alleen Erik en Gerrit-jan waren gebrand om nog wat punten te scoren, maar bij alle rijders was de spanning merkbaar. Gerrit-jan mocht als eerste zijn halve finale rijden, hij wist de BMW goed over de harde kleibaan te sturen en behaalde zo een plekje in de finale. Erik had ook geen problemen in de halve finale, hij finishte zelfs als 2e waardoor hij een plekje op de eerste startrij in de finale bemachtigde. De finale bleek een heus spektakelstuk te worden: diverse auto's kregen met technische problemen te kampen en er sloegen maar liefst 2 auto's over de kop wat resulteerde in een rode vlag in de finale. Gerrit-jan wist als 6e te finishen en Erik behaald wederom een zwaarbevochten 2e plek waarmee hij alweer voor de 3e keer dit jaar kon starten in de superfinale! In deze superfinale wist Erik zijn mannetje goed te staan: een herstart en een lekke band in de laatste ronden zorgde er helaas voor dat hij ver naar achteren zakte. Maar het was wederom een eer om met de witte BMW te strijden tegen alle kanonnen!

Vervolgens was het rekenen geblazen om te kijken hoe er gescoord was in het eindklassement. Beide BMWs wisten in de top 10 te eindigen, op zich al een unieke prestatie. Gerrit-jan behaalde een 6e plek en Erik eindigde maar liefst op de 2e plek, voor beide coureurs de beste prestatie in de crosscarrire! Natuurlijk een prestatie waar wij als team erg blij mee zijn: een kroon op het harde werken!! De huldiging en het bijbehorende feestje gingen nog tot in de kleine uurtjes door in de feesttent van Kieldrecht!

12 en 13 september: Merksplas (B)
De op n na laatste Europokal wedstrijd van 2009 werd verreden op een nieuwe locatie: Merksplas in Belgi. Een compleet nieuwe, loodzware zandbaan en de perfecte organisatie zorgde voor een spectaculair weekend met zowel pech als succes voor de beide BMW's.
Al gedurende de tijdtraining op zaterdag bleek dat het zware zand voor een heuse slijtageslag zou gaan zorgen. Nog voor de start van de kwalificatie op zaterdag kreeg Gerrit-Jan te kampen met technische problemen, de BMW liep op slechts 5 cilinders en Gerrit-Jan wou uiteraard geen risico nemen. Achteraf bleek vocht de oorzaak te zijn, waardoor hij zondag gewoon weer aan de start kon verschijnen en meesrijden voor de punten. Erik had zaterdag meer geluk, hij had wist zowel de kwalificatie als de halve finale zijn BMW erg goed door het zand te manoeuvreren en behaalde een prachtige startpositie in de finale. Gedurende de finale ging Erik de strijd aan met de 'zware jongens' va deze klasse, welke het erg zwaar hadden. De BMW voelde zich echter opperbest en Erik wis uiteindelijk als 3e te finishen, een geweldige prestatie en een plekje op het ere podium.
De BMW's stonden op positie 2 en 3 van het eindklassement, wat uiteraard voor de nodige spanning zorgde op de zondag (waar de punten voor het eindklassement verdeeld worden). De beide BMW coureurs wisten de halve finales erg goed door te komen, Erik behaalde een plekje op de eerste startrij in de finale en Gerrit-Jan startte van rij 3. Er waren inmiddels al de nodige rijders uitgevallen door de zware omstandigheden, maar de BMW's en coureurs bleken zich prima thuis te voelen in Merksplas. In de finale kende zowel Erik als Gerrit-Jan een geweldige start: Erik ging als 2e de bocht in met Gerrit-Jan slechts enkele posities achter zich. Erik kreeg echter in de eerste bocht al te kampen met technische problemen: deze keer liep zijn BMW slechts op 5 cilinders, waardoor hij veel vermogen verloor n de nodige coureurs moest laten passeren. Desondanks wist hij als tich nog als 7e te finishen. Gerrit-Jan wist de zonder problemen uit te rijden en finishte als 9e waardoor beide coureurs s avonds weer op het podium stonden.

22 en 23 augustus: Bohnhorst (D)
Alweer de vierde wedstrijd voor de Europokal werd gehouden in Bohnhorst, op een lange baan met een zachte toplaag, maar daaronder een keiharde bodem. Het was alweer enkele jaren gelden dat de beide BMW's hier aan de start verschenen, maar met de goede prestaties tot nu toe waren de coureurs positief gestemd! De zaterdag was het met name aftasten, de beide coureurs moesten wennen aan de baan (deze was redelijk vierkant), de vreemde ondergrond en het samenvoegen van klasse 2 en 3 waardoor ze al in de eerste wedstrijd van start moesten. Desondanks wisten de beide coureurs de BMW zonder problemen via de kwalificatie en de halve finales een plekje in de finale te behalen. De finale was een redelijk concurrerende strijd, welke de beide BMW's niet uit de weg gingen. Erik finishte uiteindelijk als 6e en mocht daardoor op het podium verschijnen om een beker op te halen. Gerrit-Jan finishte op een 11e plek, helaas net buiten de top 10.
Op de zondag werd er gereden voor de punten in het Europokal klassement, aangezien de beide BMW-coureurs goed meedoen in de top 10 waren ze erg gebrand om te scoren. Zonder problemen wisten de beide rijders de halve finales door te komen en zich direct te plaatsen voor de finale. In de finale mocht Erik van de eerste startrij vertrekken en Gerrit-Jan van startrij 3. Beide BMW's wisten goed weg te komen en gingen de strijd met de concurrentie aan. Na n ronde had Erik al de 2e plek in handen en Gerrit-Jan volgde hem slechts op enkele plaatsen achterstand. Er gebeurde veel in de finale, een spectaculaire koprol van de Subaru van Jos (zie ook de film) zorgde voor een herstart op de baan, met Erik op een 2e en Gerrit-Jan op een 4e plek. Gerrit-Jan had wat problemen met een onbetrouwbare temperatuurmeter en moest daarom de laatste ronden 2 plekjes laten schieten en finishte op een prachtige 6e plek. Erik wist zijn 2e plek te behouden en kwalificeerde zich zo direct voor de SUPERfinale, een prachtige prestatie!! In deze superfinale komen de 2 beste rijders uit alle klassen terug voor en bijna 10 minuten durende slijtageslag. Ondanks wat problemen met de koeling wist Erik zich goed staande te houden tussen het geweld: hij finishte als 10e! De eerste SUPERfinale-bokaal was een feit!
Kortom: met name de zondag was een spectaculaire crossdag voor beide BMW coureurs, er zijn in Bohnhorst wer belangrijke punten gescoord voor het Europokal klassement en Erik heeft de eerste SUPERfinale-Bokaal behaald!!

1 en 2 augustus: Loenen
De uitgestrekte zandbaan waar de BMW's zich goed voelen en het thuispubliek zorgen ervoor dat de beide coureurs altijd extra gebrand zijn voor de Europokal wedstrijd in Loenen. Het weekend begon met de tijdtraining op de zonnige zaterdag waar beide coureurs een goede tijd wisten neer te zetten. 's Middags konden de beide coureurs de eerste weedstrijd rijden: de halve finale. Gerrit-jan was als eerste aan de beurt op de baan waar inmiddels al veel knipgaten en kuilen in zaten. halverwege de wedstrijd ging het mis voor Gerrit-jan, zijn auto kwam in bocht 4 ongelukkig terecht door de knipgaten en sloeg 3x over de kop. Gelukkig bleek direct dat Gerrit-Jan ongedeerd was, en de BMW was voor de finale alweer gerepareerd. De halve finale van Erik verliep zonder problemen, door op een 3e plek te eindigen wist hij een goede startpositie in de halve finale te behalen. De finale was een hevige strijdt op het zand: Erik moest na en goede start enkele plekjes inleveren omdat hij in een bocht in de wal werd gedrukt, Gerrit-Jan wist van een startpositie op de achterste rij goed naar voren gekomen. Uiteindelijk finishte Gerrit-jan op plek 9, vlak achter Erik op de 8e plek.
De zondag begon direct regenachtig: de crossomstandigheden waren ineens niet meer te vergelijken met zaterdag. Ondanks de regen gingen alle wedstrijden door en de beide BMW's werden 's morgens voor de kwalificatie verwacht op een blubberige zandbaan. De beide BMW's en coureurs bleken zich echter wel goed te voelen in deze omstandigheden en ze plaatsten zich beide direct zonder problemen in de halve finale. In de halve finale stonden de beide BMW's in dezelfde wedstrijd, waar ze de strijd met de andere coureurs aangingen. Gerrit-jan kreeg wat problemen met schakelen en moets het daardoor rustiger aan doen, Erik finishte voor in het veld. Er moest voor de finale nog een noodreparatie aan de BMW van Gerrit-jan worden uitgevoerd, er waren problemen met het schakelmechanisme. Uiteindelijk is het gelukt om toch ook op zondag met 2 BMWs aan de start te verschijnen, Gerrit-Jan moest het echter alleen wel rustig aan doen. De finale bleek een heuse slijtageslag waar de BMW's erg goed in presteerde. Erik finishte als 5e en Gerrit-Jan ondanks dat hij rustig aan moest doen als 8e. Hiermee coorden beide BMW's belangrijke punten in het klassement en konden ze 's avonds wederom naar het podium vooreen beker. Erik mocht zelfs nog de superfiinale van maar liefst 16 ronden rijden, met de beste coureurs uit alle verschillende klasse. De betrouwbaarheid en kracht van de BMW bleken goed tot zn recht te komen. Helaas viel Erik met een 11e plek net buiten het podium, maar het was met recht een prachtige prestatie!
Kortom: een weekend vol spektakel, wisselende omstandigheden, prachtige wedstrijden, een BMW die over de kop sloeg, 2 dagen beide coureurs op het podium, een BMW in de superfinale en het scoren van belangrijke punten voor het klassement!

18 en 19 juli: Ledde (Duitsland)
Op vrijdag 17 juli is het team vertrokken richting Ledde voor de tweede Europokal wedstrijd. De eerdere (slechte) ervaringen in Duitsland zorgde voor de nodige spanning bij de coureurs. Echter op zaterdagmorgen bij de tijdtraining bleken de beide autos echter verassend goed te presteren: beide coureurs wisten een tijd in de top 10 neer te zetten. Ook de halve finale verliep zeer succesvol, de beide BMW's volgden elkaar op een 6e en 7e plek waarbij Gerrit-Jan de BMW van Erik achter zich wist te houden. In de finale kwamen de beide coureurs wederom achter elkaar terecht, wederom op plek 6 en 7. Bij de finish waren de rollen echter omgedraaid: Erik finishte als 6e en Gerrit-Jan als 7e. 's Avonds konden beide coureurs een beker ophalen.
Op de zondag werd er gereden voor de punten in het Eurpokal klassement, het weer was erg wisselvallig waardoor de bandenkeuze erg lastig bleek. Desondanks wisten de beide BMWs in de halve finale direct een plekje te bereiken in de finale, door allebei in de top 8 te finishen. De finale werd een heftige strijdt, waarin de beide BMWs erg goed van start gingen en direct de nodige plekken winst behaalden. Erik kreeg helaas snel te kampen met een kromme velg en kon de BMW met moeite op de baan houden, hij finishte hierdoor helaas buiten de top 10. Gerrit-Jan had meer geluk: hij wist nog de nodige rijders in te halen en kwam uiteindelijk op een 6e plek terecht. Deze positie wist hij vast te houden en zo kon Gerrit-Jan ook op zondag een beker ophalen!
Kort samengevat was het een succesvol weekend: Gerrit-Jan wist beide dagen op het podium te komen, Erik behaalde zijn eerste Duitse beker en de beide BMW's zijn wederom betrouwbaar gebleken!

27 en 28 juni: Terwolde
Het weekend van 27 en 28 juni werd de eerste Europokal cross van het seizoen gereden en wel op de klei in Lochem. Na de nodige nachtelijke uurtjes sleutelen is het gelukt om hier voor het eerst met 2 autos aan de start van deze bijna thuiswedstrijd te verschijnen! Erik wist bij de tijdtraining maar liefst een 3e tijd neer te zetten (van de ruim 45 rijders), maar helaas ging het in de kwalificatie op zaterdag mis door een verkeerde bandenkeuze. Erik liep daardoor een plekje in de finale mis. Gerrit Jan had een minder goede tijdtraining, maar wist in de kwalificatie knap een plekje in de finale te veroveren. In deze finale kwam hij uiteindelijk tot een 9e plek, ondanks dat de wedstrijd niet vlekkeloos verliep: dus een prima prestatie en de eerste beker vanuit Terwolde was binnen!
Op zondag 28 juni werden de punten voor de Europokal verdeeld. Erik mocht bij de kwalificatie van de eerste plek vertrekken en behield deze plek zonder problemen tot de finishlijn, hij plaatste zich direct voor de halve finale. Dit lukte ook Gerrit-Jan, ondanks het feit dat hij verder van achteren moest starten finishte hij wel bij de eerste acht. De halve finales wisten de beide coureurs ook door te komen, al moest er hier wel harder gestreden worden. De finale werd erg spannend, na een goede start wisten de beide BMWs plek 6 en 7 te veroveren, Gerrit-Jan wist continu de aansluiting bij Erik te houden en samen konden ze het gaatje goed dicht houden. Nadat er een auto over de kop was geslagen volgde een herstart op de baan, vlak hierna kreeg Erik een lekke band waardoor hij 3 ronden met een lekke band moest doorrijden en Gerrit-jan moest laten passeren. Uiteindelijk wist Gerrit-Jan 6e te worden en Erik 8e, beide coureurs konden 's avond op het podium verschijnen om een beker op te halen! Kortom een geslaagd weekend: beide auto's zijn betrouwbaar gebleken en de coureurs hebben met veel plezier een prachtige prestatie neergezet!

14 juni: Cross Lochem
Op zondag 14 juni was wederom de auto van Gerrit-Jan te bewonderen, nu in het zand van Lochem. Er waren de nodige grote namen komen opdagen voor deze prachtige regiowedstrijd, maar de Gerrit-Jan stond goed zijn mannetje tussen alle 'zware jongens'. Uiteindelijk kreeg Gerrit-Jan in de finale met een lekke band te kampen, waardoor hij afzakte en finishte op een 8e plek. Gezien de omstandigheden een zeer goede prestatie en ook vanuit Lochem werd een beker meegenomen.

13 april: Cross Baarle Nassau
Op 13 april j.l. was de eerste BMW van de renstal te bewonderen op de crossbaan in Baarle Nassau: de auto van Gerrit-jan was als eerste klaar. Gelukkig bestond d mogelijkheid om n auto dubbel in te schrijven (toerwagenklasse en schrootklasse), waardoor beide coureurs konden rijden! Gerrit-Jan wist uiteindelijk 3e te worden in de Toerwagenklasse, een prima prestatie voor de eerste wedstrijd!

Verslagen eerdere seizoenen:

- Seizoen 2008

- Seizoen 2007

- Seizoen 2006

- Seizoen 2005

- Seizoen 2004

- Seizoen 2003

 

     
 




 
 

Deze website is ondergebracht bij: