Home
 
  Over ons
 
  Agenda
 
  Uitslagen & Verslagen
 
  Foto's & Video's
 
  Sponsoren
 
  Contact
 

Webmaster:
 Dennis van den Berg

 

 
 

Sank-Vith/Amel 2006:

Op 9 en 10 september werd de afsluitende cross voor het seizoen 2006 gereden. De auto van Gerrit-jan moest voor deze laatste cross een beetje recht getrokken worden, maar verder waren beide auto's er klaar voor!

Het was ook meteen de cross die het verst weg was. Omdat niet het voltallige team al op vrijdag 8 september mee kon richting België was het nodig om voor het vervoer op vrijdag wat anders te regelen. Maar gelukkig konden wij gebruik maken van een bakwagen, wat ons vervoersprobleem oploste. We vertrokken rond 14:00 uur vanuit Empe en pas rond 19:00 uur reden wij het rennerskwartier van Sank-Vith op. Vervolgens hebben we meteen het basiskamp opgezet, maar er was geen tijd meer om beide auto's te keuren.

Zaterdag 9 september

De eerste crossdag begon met de technische keuring van de beide BMW's. Zonder problemen kwamen de beide auto's door de keuring en nu kon het crossweekend echt beginnen. De baan in Sank-Vith bleek niet echt spectaculair te zijn. Het was een standaard rondje op een zeer slechte ondergrond. Elke ronde weer ontstonden er grote gaten. De auto's zullen dus echt op de proef gesteld worden!

De rijders mochten allereerst voor de tijdtraining verschijnen. Erik wist een 12e tijd neer te zetten en Gerrit-jan kwam tot een 22e tijd. Omdat het aantal rijders dat naar Sank-Vith gekomen is redelijk klein is werden er geen kwalificaties gereden. Beide BMW's mochten meteen in de halve finale strijden voor een plekje in de finale.

De halve finale

In wedstrijd 5 mochten beide BMW's aan de start verschijnen voor de halve finale. Erik mocht van de tweede startrij vertrekken en Gerrit-jan van de derde. Beide auto's hadden een goede start en wisten als 6 en 7 de eerste bocht in te gaan. Gerrit-jan wist bij Erik in de buurt te blijven en liet zich in een paar bochtjes zelfs nog even in de spiegel zien. Zonder verder in problemen te komen wist Erik te finishen als 6e met Gerrit-jan achter zich op een 7e plek. Beide rijders gingen door naar de finale.

De finale

In wedstrijd 17 werd de finale gereden. De beide rijders stonden wederom op de tweede en derde startrij. De beide auto's waren goed weg en wisten na de eerste bocht achter elkaar te rijden. Erik lag op een 9e positie met Gerrit-jan wederom vlak achter zich op een 10e plek, met daar vlak achter een Mazda. De Mazda ging de strijd aan met Gerrit-jan en raakte de BMW meerdere malen. Vervolgens wist hij Gerrit-jan toch voorbij te komen en zo kwam Gerrit-jan op een 11e plek terecht. Omdat de golf van Erik Messing in de problemen kwam wisten beide auto's nog een plekje op te schuiven. Erik finishte zonder in de problemen terecht te komen op plek nummer 8 en Gerrit-jan op plek nummer 10! Beide rijders konden 's avonds een beker ophalen in de tent!

Het team was tevreden met de prestaties op de zaterdag. Het doel was om de auto's een beetje te sparen voor de zondag, omdat er dan echt gereden moest worden voorde punten. Desondanks wisten de beide rijders toch een beker te behalen!

Zondag 10 september

De zondag was een bepalende dag! In het eindklassement kan er nog wat geschoven worden en dus hoopten wij goed te presteren!

De halve finale

In wedstrijd 15 moesten de beide BMW's aan de start verschijnen. Erik mocht vertrekken van de tweede rij en Gerrit-jan kwam van startrij 3. Na een goede start ging Erik als vierde de eerste bocht in en Gerrit-jan op plek 7. Na de tweede bocht wist Gerrit-jan achter Erik te komen. Achter Gerrit-jan reed een Honda civic die Gerrit-jan nog voorbij wist te komen en in de tweede ronde ook Erik wist te paseren. 2 ronden voor de finish viel er nog een auto uit waardoor beide BMW's een plekje opschoven. Erik had problemen om de auto op de baan te houden, wat waarschijnlijk kwam door een verkeerde bandenkeuze. Een kever wist Gerrit-jan nog te passeren en hierdoor finishte Gerrit-jan op een 6e plek en Erik kwam als 4e over de finish. Beide rijders gingen zonder problemen door naar de finale.

De finale

Hier moesten de uiteindelijke punten behaald worden. Er kon nog veel veranderen in het eindklassement en dus waren vele rijders gebrand om hoog te eindigen.  De beide BMW's waren goed weg bij de start. Erik wist zelfs als zesde de eerste bocht in te gaan, met Gerrit-jan slechts een paar plekjes achter zich. Gerrit-jan kon echter de golf van René Eggink niet ontwijken in de drukte en hierdoor kwam zijn bumper tegen het wiel te zitten. Gerrit-jan kon hierdoor helaas de finale niet uitrijden. Hierdoor kon Gerrit-jan helaas niet meer bij de laatste 10 eindigen! In de eerste bocht was het heel erg druk en maar weinig mensen wouden wat toegeven. Erik moest gedurende de eerste ronde een aantal auto's laten passeren en kwam op een negende plek terecht. De baan werd elke ronde zwaarder en ook Erik kwam regelmatig met 4 wielen van de grond. In de eerste ronde was ook de bril van Erik kapot gegaan waardoor hij een beetje afstand moest houden van zijn voorgangers. Omdat er nog een auto voor Erik uitviel kwam hij uiteindelijk op een 8e plek terecht!

De terugblik
De zondag was een hele spannende dag. Erik had eventueel nog kans op een plek in de top 3 van het eindklassement en Gerrit-jan zou nog in de top 10 kunnen eindigen! Dit is helaas niet gelukt, maar we hebben het weekend en het seizoen wel schitterend afgesloten!

De afsluiting

Aan het eind van de zondag was er naast de prijsuitreiking van die dag ook de afsluiting van de Europokal voor 2006, waar ook de prijzen voor het eindklassement werden uitgereikt. Hierbij is een speciaal podium gebouwd waar de nummers 1 met auto op kunnen rijden, echt ene heel spektakel. In het eindklassement wist Erik uiteindelijk een zesde plek te behalen en deze kon een beker op komen halen op dat speciale podium. Gerrit-jan was net buiten de top 10 geëindigd op een goede 13e plek, helaas net niet genoeg voor een plekje op het podium!

We hebben een schitterend seizoen 2006 gehad! Met prestaties die wij echt nog niet hadden gehoopt: 2 schitterende plekken in het eindklassement, vele malen met beide BMW's finale rijden, regelmatig met 2 rijders op het podium, weinig defecten en zelfs een keer een auto in de superfinale! Maar naast deze schitterende prestaties hebben we ook als team een heel leuk seizoen gehad! We hebben met z'n allen hard gewerkt en dit is beloond! Wij kijken met veel plezier uit naar het volgende seizoen in de Europokal!

     
 




 
 
Deze website is ondergebracht bij: