Home
 
  Over ons
 
  Agenda
 
  Uitslagen & Verslagen
 
  Foto's & Video's
 
  Sponsoren
 
  Contact
 

Webmaster:
 Dennis van den Berg

 

 
 

Sint-Lenaarts 2007:

GEMENGDE GEVOELENS BIJ AFSLUITING EUROPOKAL IN SINT-LENAARTS (B)

De laatste kans op geluk in de Europokal 2007 was het afsluitende crossweekend in Sint-Lenaarts, wat gehouden werd op 8 en 9 september. Een weekend waar eigenlijk het hele team naar uitkeek. De rijders vooral omdat de baan in Sint-Lenaarts schitterend is: een keiharde kleiondergrond, een lang recht stuk, vele haakse bochten, diverse hoogte verschillen en zelfs een heuse kombocht! Maar ook voor de toeschouwers is het een schitterende baan, omdat de baan ligt in een soort afgraving. Hierdoor kunnen de toeschouwers, welke hoger staan, de hele baan overzien en de wedstrijden goed volgen! Kortom: voor iedereen wat wils!

De planning was om op vrijdag 7 september 's morgens richting Sint-Lenaarts te vertrekken. Maar bij de laatste werkzaamheden aan de auto's bleek dat de radiateur van de auto van Erik lekte. Na het uitbouwen hiervan bleek er een kleun scheurtje in te zitten waardoor het water uit het koelsysteem lekte. In eerste instantie hebben we dit scheurtje gerepareerd, maar dit bleek niet voldoende te zijn. In alle haast is er nog een nieuwe radiateur uit Deventer gehaald om de auto toch te laten rijden. Aan het eind van de middag waren de beide BMW's er klaar voor en konden we ons in de files richting Antwerpen storten!

Rond 19:00 uur kwamen we aan op het rennerskwartier van Sint-Lenaarts. Een schitterend ruim opgezet rennerskwartier. Binnen 1,5 uur was al het materieel uitgeladen en stond het basiskamp: het crossweekend kon beginnen!

Zaterdag 8 september

Al om 7:30 werd er begonnen met de technische keuring, waar de beide BMW's zonder problemen doorheen kwamen. Vervolgens was het wachten op de tijdtraining, waar de beide rijders de eerste meters op de schitterende baan zouden maken.

De motorkap van Gerrit-jan kwam tijdens de tijdtraining gedeeltelijk omhoog, waardoor hij zich in moest houden. Hij kwam mede hierdoor op een 24e tijd terecht. Erik wist een wat snellere tijd neer te zetten en kwam op een 15e plek.

Kwalificatie

Al in de eerste wedstrijd mocht Gerrit-jan zich kwalificeerden voor een plekje in de halve finale. Na een schitterende start wist Gerrit-jan als vierde de eerste bocht in te gaan. Gedurende de wedstrijd raakte echter wederom de motorkap rechts voor los, waardoor Gerrit-jan zich weer in moest houden. Toch wist hij nog te finishen als vijfde, wat recht gaf op een plekje in de halve finale. Erik had minder geluk in de kwalificatie. Na een prima start wist hij als derde de eerste bocht in te gaan en hij ging de strijd aan met de Opel Astra van Sjaak Spies. De auto leek deze keer gelukkig goed op temperatuur te blijven, maar na 4 roden was er toch weer rook te zien bij de BMW. Achteraf bleek het voordifferentieel volledig uit elkaar gesprongen te zijn. Hierdoor kon Erik de wedstrijd alleen nog heel rustig uitrijden en zo kwam hij als achtste over de finish, wat wel recht gaf op een plek in de halve finale.

We hadden een ander voordifferentieel bij ons. Dus toen Erik terug was op het basiskamp werd meteen begonnen met de reparatie. Echter één van de aandrijfassen bleek zo vast te zitten dat de auto niet klaar gemaakt kon worden voor de halve finale.

Halve finale

Gerrit-jan wist in de halve ook weer goed te starten en kwam als vijfde de eerste bocht uit. In eerste instantie ging hij de strijd aan met een VW kever, maar deze wist hij achter zich te houden. Toch moest hij toch nog een plaatsje afstaan aan een Opel Astra, waardoor hij als zesde over de finish kwam. Hierdoor wist hij een plekje in de finale te bemachtigen.

Finale

De finale moest in de schemer gereden worden. In de finale moest Gerrit-jan vertrekken van de 12e startplek, maar hij wist voor de eerste bocht al 5 plekken gewonnen te hebben.  In de eerste ronde moest hij nog 1 plaatsjes afstaan waardoor hij als op een 8e plek terecht kwam. Uiteindelijk wist hij als negende te finishen, waardoor hij wel een beker verdiende!

In de avond werden er nog wat onderdelen gebracht vanuit Klarenbeek, om de auto van Erik te kunnen repareren. Helaas bleek dit echter geen succes, de aandrijfas bleek echt met geen mogelijkheid van het differentieel los te willen. Om middernacht gingen de lichten uit en moest ook de werkzaamheden gestaakt worden. Helaas moest besloten worden dat het weekend voor Erik afgelopen was, wederom pech in het seizoen! 

Zondag 9 september

Dit was de dag waar alle rijders van de Eurpokal de laatste punten konden verdienen. een spannende dag voor vele rijders, aangezien het kampioenschap in eigenlijk alle klassen op deze dag bepaald zou worden. Door de pech eerder dit seizoen kon Gerrit-jan helaas geen kans meer maken op een podiumplek in het eindklassement. Maar hij kon op zondag de laatste eer behalen voor de BMW's.

Kwalificatie

In wedstrijd 2 mocht de BMW aantreden voor de kwalificatie. Bij de start van de eerste wedstrijd bleek dat de baan gesproeid was en helaas hadden wij hier met de bandenkeuze geen rekening mee gehouden. Omdat de eerste wedstrijd al na de eerste ronden gestaakt werd door een ongeval, werd de baan helaas ook niet goed droog reden. Gerrit-jan stond dus helaas met verkeerde banden op een zeer gladde ondergrond. Bij de start wist hij toch nog goed weg te komen en hij ging als 5e de eerste bocht in. Gedurende de wedstrijd moest hij echter wat plaatsjes toeleggen en helaas behaalde hij niet direct een plekje in de finale.

Herkansing

Gelukkig kreeg Gerrit-jan een tweede kans om een plekje te behalen in de finale: de herkansing. Na een goede start wist hij hier op een tweede plek te komen en zonder problemen wist hij deze wedstrijd op de tweede plek uit te rijden. De eerste twee rijders kregen toch nog een plekje in de finale, zo ook Gerrit-jan!

Finale

De meeste rijders waren erg gespannen voor de finale! Gerrit-jan most helemaal van de laatste startrij vertrekken, maar na wederom een schitterende start wist hij toch al als 8e de eerste bocht uit te komen. Er gebeurde veel in de finale! Er waren diverse kleine botsingen en er werd zelfs een zwarte vlag uitgedeeld aan een auto, welke vanwege technische problemen al uitgevallen was. Gerrit-jan wist een stabiele wedstrijd te rijden en kwam zelfs op een achtste plek terecht. Zo wist hij ook te finishen en op deze laatste Europokal-dag van 2007 nog een podiumplek in de wacht te slepen.

Al met al kijken wij met gemengde gevoelens terug op de afsluiting van de Europokal 2007. Natuurlijk zijn we teleurgesteld met de pech die we wederom hadden met de auto van Erik. Aan de andere kant was er oom blijdschap met de podiumplek welke Gerrit-jan wist te behalen met de standaard BMW! Het belangrijkste is dat we wel een heel gezellig en schitterend cross weekend gehad hebben! Wij kijken uit naar de Europokal 2008!

     
 




 
 
Deze website is ondergebracht bij: