Home
 
  Over ons
 
  Agenda
 
  Uitslagen & Verslagen
 
  Foto's & Video's
 
  Sponsoren
 
  Contact
 

Webmaster:
 Dennis van den Berg

 

 
 

Kieldrecht 2005:

Het laatste crossweekend van 2005 vond plaats op 10 en 11 September in Kieldrecht (België). Voordat beide BMW's aan de start konden verschijnen moest er nog wel wat werk verzet worden. De auto van Gerrit-jan had de minste problemen, alleen de kleppen hoefde maar gesteld te worden. De auto van Erik had echter  met een groter probleem te kampen. Tijdens de vorige cross zijn de drijfstanglagers kapot gegaan wat betekende dat het hele blok uit elkaar moest. Op woensdag 7 september zat het blok weer in elkaar en gelukkig werkte alles perfect. Op vrijdag 9 september zijn alle spullen weer bij elkaar gepakt en rond 11:30 uur vertrok het team richting België. Op het rennerskwartier aangekomen is het  hele basiskamp weer opgezet en rond 16:30 uur was het team klaar voor het weekend. 's Avond kwamen beide BMW's zonder problemen door de keuring en zo waren ook de auto's klaar voor het weekend.

Zaterdag 10 September

De zaterdag begon erg zonnig. Het beloofde een mooie dag te worden op een schitterende en harde baan. Na een goed ontbijt werd er om 10:00 uur begonnen met de tijdtraining.  Erik was de eerste die een tijd neer mocht zetten. Omdat het erg stoffig was, was de baan net voor de start met water besproeid. Erik kon al voor de eerste bocht aansluiting vinden bij zijn voorganger en wist deze zelfs te passeren. Hij zette een tijd neer van 36.440 seconde wat goed was voor een 22e plek. In de volgende ronde was het de beurt aan Gerrit-jan. Hij mocht als eerste vertrekken en na een goede ronde zette hij een tijd neer van 36.437 seconde, wat net wat sneller was dan de tijd van Erik. Gerrit-jan kwam hiermee op de 21e plek terecht. Omdat de baan daarna steeds droger werd konden de coureurs steeds snellere tijden neerzetten, wat er mede voor gezorgd heeft dat de BMW coureurs op de 21e en 22e plek eindigde.

De halve finale
In wedstrijdnummer 5 mocht Gerrit-jan aan de start verschijnen voor de halve finale. Hij mocht vertrekken van de vierde startrij. Gerrit-jan wist bij de start een aantal plaatsen op te schuiven en kwam als negende de eerste bocht in. In de chicane zaten er een aantal auto's voor Gerrit-jan die veel stof achterlieten. Hierdoor was het zicht voor Gerrit-jan nihil en helaas kon hij de baan niet meer zien. Hij kwam terecht op de wal en kon de wedstrijd niet uitrijden. Gelukkig heeft de auto geen schade en Gerrit-jan kan zondag weer aan de start verschijnen om voor de punten te rijden. In wedstrijdnummer 6 was het de beurt aan Erik. Hij had exact dezelfde startpositie als Gerrit-jan. Na een hele goede start ging Erik als achtste de eerste bocht in. In de tweede ronde sloeg er een auto over de kop, waardoor er een herstart volgde. Alle auto's werden op de baan opgesteld en na de start wist Erik een plaatsje op te schuiven. Er viel ook nog een auto uit, waardoor Erik doorschoof naar de zesde plek. Deze positie wist hij zonder verder in problemen te komen vast te houden. Erik kon zich opmaken voor de finale.

De finale
De enige BMW die mocht aantreden voor de finale in wedstrijdnummer 18 was de auto van Erik. Hij mocht vertrekken van de twaalfde positie op de vierde startrij. Na een goede start wist Erik als 10e de eerste bocht uit te komen. In de tweede bocht werd het echter dringen. Erik kreeg een duwtje en ook hij belande op de wal. Helaas kon Erik de wedstrijd niet meer uitrijden, maar gelukkig heeft de auto erg weinig schade opgelopen.

Als team hadden wij ons voorgenomen om de zaterdag rustig te rijden. We wilden de auto's heel houden voor de zondag, omdat er dan gereden kan worden voor de punten in het eindklassement. Gelukkig zijn de auto's zaterdag heel gebleven en kunnen we zonder problemen met de twee BMW's op zondag aan de start verschijnen.

Zondag 11 Augustus

De nacht van zaterdag op zondag was het erg regenachtig, zoals we wel gewend waren dit seizoen. Gelukkig hebben we het in de tenten droog kunnen houden. Maar toen we zondag naar buiten keken was het rennerskwartier veranderd in een heuse modderpoel. De wedstrijden zouden eigenlijk om 9:00 uur beginnen, maar omdat de baan eerst helemaal klaargemaakt moest worden werd dit een uur uitgesteld. 

De halve finale
Voor de verandering mocht Erik nu als eerste verschijnen aan de start in wedstrijdnummer 11. Hij mocht vertrekken van een 11e plek op de derde startrij. Na een hele goede start wist Erik als vijfde de eerste bocht in te gaan. De seat ibiza op de plaats achter Erik probeerde wel voorbij te komen, maar dit lukte niet. Na twee ronden ging de rechter voorband van Erik lek en hierdoor moest hij 4 rijders laten passeren en finishte als negende. Helaas niet genoeg voor een plekje in de finale, maar wel een goede startpositie in de herkansing. Gerrit-jan was aan de beurt in wedstrijdnummer 12. Hij mocht vertrekken van plek nummer 10, ook op de derde startrij. De eerste start was een valse, die Gerrit-jan ook aangerekend werd zonder dat hij hier schuldig aan was. Gerrit-jan werd terug gezet naar de laatste startrij. Na de herstart had Gerrit-jan direct problemen. Hij verloor vermogen en kon de andere rijders niet bijblijven. Een probleem met de benzinetoevoer was de oorzaak. Gerrit-jan kwam zo op de laatste plek terecht. Ook Gerrit-jan kwam hierdoor in de herkansing terecht.

De herkansing
In de herkansingen mochten beide BMW's aan de start verschijnen. Erik mocht starten op de eerste startrij en Gerrit-jan op de tweede. De auto van Erik was nog snel voorzien van een nieuwe band zodat ook deze aan de start kon verschijnen. Gerrit-jan had een erg goede start en kwam direct op de eerste plek terecht. Deze positie wist hij te behouden tot de eerste bocht, waar hij 1 auto moest laten passeren. Twee ronden later was ook een opel hem te snel af en Gerrit-jan kwam op een derde plek terecht. Hij wist de opel bij te blijven maar kon helaas niet passeren en eindigde op een derde positie, helaas net niet genoeg voor een plaatsje in de finale. Erik kende wat meer problemen in de herkansing. Al bij de start bleek dat de voorwielaandrijving het begeven had. Een probleem dat voortkomt uit de lekke band waardoor het differentieel kapot gaat. Hij had hierdoor een slechte start en kwam op de vijfde plek terecht. Hij wist één auto te passeren en in te lopen op Gerrit-jan. In de laatste ronde wist Erik Gerrit-jan dicht te naderen maar ging met teveel snelheid de bocht in. Hierdoor sloeg de auto over de kop en was de wedstrijd voor Erik afgelopen. De auto was weer op de banden terecht gekomen en kon zo de baan weer uitrijden omdat ook Erik nergens last van had. De auto zit wel zodanig in elkaar dat er voor het volgende seizoen een nieuwe gebouwd zal moeten worden.

Terugblik
Het laatste crossweekend voor het seizoen 2005 zit erop. Het was een erg mooi crossweekend waarbij we de nodige pech gehad hebben. Op zaterdag eindigde de twee BMW's naast de baan. Op zondag hadden we problemen met de benzinetoevoer, een lekke band  en een kapot differentieel. Toch zijn we erg trots met de prestatie die we geleverd hebben. De laatste cross bleek wel dat het voor veel deelnemers niet meer mogelijk was om aan de start te verschijnen. Maar de beide BMW's stonden er wel wat op zich een hele prestatie is. Daarnaast hebben we als team weer een erg gezellig weekend gehad, wat natuurlijk ook erg belangrijk is. Na de cross van zondag werd het seizoen afgesloten met een feestavond, waar ook de prijzen voor de Europokal werden uitgereikt. Tot onze grote vreugde en verbazing bleek Erik op de tiende plek in het eindklassement te eindigen, wat goed was voor een podiumplaats en een beker. Iets waar we natuurlijk heel erg blij mee waren, mede omdat dit eigenlijk pas het eerste seizoen is dat we alle wedstrijden rijden. Als team hebben we dus een schitterende prestatie behaald en hierdoor is de motivatie dan ook groot om ook het volgende seizoen weer terug te komen!

     
 




 
 
Deze website is ondergebracht bij: