Home
 
  Over ons
 
  Agenda
 
  Uitslagen & Verslagen
 
  Foto's & Video's
 
  Sponsoren
 
  Contact
 

Webmaster:
 Dennis van den Berg

 

 
 

Loenen 2005:

Het weekend van 30 en 31 juli vond de thuiswedstrijd van het seizoen 2005 plaats: de autocross in Loenen. Nadat de auto's weer opgeknapt waren zijn wij vrijdag 29 juli met veel plezier richting Loenen gereden. Rond 11 uur was het basiskamp opgezet en keken wij met veel uit naar het weekend crossen. Vrijdagavond zijn de auto's zonder problemen door de technische keuring gekomen. Na het monteren van grotere luchtfilters waren ook de auto's klaar voor de eerste zandbaan van dit seizoen.

Zaterdag 30 juli

Na een hele nacht regen, begon ook de morgen erg nat. Inmiddels was het grasveld omgezet in een grote modderpoel. Er werd op zaterdag begonnen met het tijdrijden. Erik en Gerrit-jan reden samen op naar de start en mochten ook samen de tijdtraining rijden. Gerrit-jan zette een tijd neer van 43.977 seconde wat goed was voor een 39e plaats. Erik was bijna 5 seconde sneller en had een tijd van 39.117 seconde, een 12e plaats. In totaal hadden 65 rijders in de klasse een tijdtraining gereden, waarbij de snelste een tijd neerzette van 36.584 seconde.

De kwalificatie
In wedstrijdnummer 6 mocht Gerrit-jan starten voor de kwalificatie. Gerrit-jan had een zeer goede start en kwam meteen op de vijfde plek terecht. Gerrit-jan wist de aansluiting met de kopgroep goed te behouden en zelfs uit te lopen op de rijders achter hem. Na een foutloze rit finishte de BMW op de 5e plek. Erik was aan de beurt in wedstrijdnummer 8. Hij mocht van de eerste startrij vertrekken. Na de start kwam Erik terecht op een derde plek. De golf van Erik Messink probeerde Erik meerdere malen van de derde plek te verdringen. Maar Erik wist zijn plaats te behouden en finishte als 3e. Beide BMW's mochten door naar de halve finale.

De halve finale
In de halve finale zaten beide BMW's in dezelfde wedstrijd. Erik mocht starten van de tweede startrij en Gerrit-jan van de derde. Na een goede start van beide BMW's wisten zij naast elkaar te komen tot de eerste bocht waar Gerrit-jan achter moest Erik aansluiten. Helaas kreeg Gerrit-jan problemen met de benzinepomp, waardoor hij de wedstrijd niet kon uitrijden en afgesleept moest worden. Erik kwam na de eerste ronde op de zesde plek terecht. Hij moest echter twee plaatsjes toegeven, maar door twee uitvallers in de kopgroep wist hij toch de zesde plaats weer te bemachtigen. Hij passeerde op deze positie de finish en mocht zich klaar maken voor de finale.

De finale
In de finale moest Erik van de derde startrij vertrekken. Na een goede start kwam hij op de negende plek terecht. Door het uitvallen van twee rijders voor hem schoof hij door naar de zevende plek. Hij kon zelfs de strijd aan gaan met een golf rally. Dit was een schitterend gevecht waarbij Erik veel druk op de golf kon zetten. Deze kon hij echter voor de finish niet meer inhalen en hij finishte als zevende.

Het team kijkt terug op een zeer geslaagde dag. We hadden wederom een coureur op het podium. De auto's zijn ook weer erg betrouwbaar gebleken. De benzinepomp die kapot is gegaan is eigenlijk het enigste minpunt van de dag. Maar deze was snel weer vervangen en beide auto's zijn klaar voor de zondag.

Zondag 31 juli

De zondag begon met heel veel regen, tot 12:30 bleef het erg hard doorregenen. Vlak voordat Gerrit-jan aan de start zou moeten verschijnen werd er zelfs even gestaakt. Na een pauze van een half uur begonnen de wedstrijden weer en kon er opnieuw worden opgereden naar de start.

De kwalificatie
Gerrit-jan mocht als eerste komen en startte in wedstrijdnummer 14. Vanaf een derde startrij had Gerrit-jan een hele zware start op de zeer slechte baan. Hij ging als negende de eerste bocht in. Hij moest de eerste ronde een aantal rijders laten passeren en kwam op de één na laatste plek terecht. Maar in de rest van de wedstrijd wist Gerrit-jan zich terug te vechten en kwam op een 7e plek terecht. In de laatste ronde wist hij nog een auto voorbij te gaan en finishte als zesde. Een hele goede prestatie aangezien de eerste zes rijders door mochten naar de halve finale. Erik mocht van de eerste startrij vertrekken in wedstrijdnummer 15. Na een een goede start wist hij als eerste de bocht in te gaan. Achter zich had Erik twee snelle kevers zitten die Gedurende de hele wedstrijd probeerde Erik voorbij te komen. Één ronde voor het einde ging Erik een achterblijver aan de buitenzijde voorbij, terwijl de kever achter hem dit aan de binnenkant deed. Ze kwamen naast elkaar de bocht weer uit, maar Erik wist de koppositie in handen te houden. Erik kwam als eerste over de finish en veroverde zo een schitterende startpositie in de halve finale.

De halve finale
Beide BMW's mochten in dezelfde wedstrijd aan de start verschijnen. Erik mocht vertrekken van de eerste startpositie en Gerrit-jan van startrij nummer 4. Erik was goed weg maar moest al voor de eerste bocht 5 auto's laten passeren. In de eerste ronde kwamen nog twee auto's Erik voorbij. Door een uitvallende kever wist Erik door te schuiven naar de zevende positie en ging de strijd aan met een ford. Deze wist hij aan het eind van het rechte stuk voorbij te gaan en kwam dus op een zesde positie terecht. Op deze positie kwam hij ook over de finish en behaalde zo de finale. Gerrit-jan had een schitterende start en wist meteen de aansluiting bij Erik te vinden. Hij kwam op een negende positie de eerste bocht in. Op een gegeven moment kwam hij zelfs erg dicht bij Erik in de buurt. Ook Gerrit-jan schoof een plekje op door de kever die uitviel en kwam op de achtste positie. Na een schitterende wedstrijd finishte Gerrit-jan als achtste en ook hij verdiende hiermee een plaatsje in de finale. In de finale zullen beide BMW's wederom tegelijk aan de start verschijnen!

De finale
In de finale verschenen beide BMW's weer rijklaar aan de start. Erik mocht vertrekken van de derde startrij en Gerrit-jan van de vierde. Gerrit-jan had een schitterende start en ging als elfde de eerste bocht in. Na een ongeluk in de baan was er een herstart waarbij Gerrit-jan van de 12e plek mocht vertrekken. Hij wist twee auto's voorbij te steken. Maar hij kreeg vervolgens last van een overhitte motor en kon de wedstrijd tot op 5 meter voor de finish niet uitrijden. Doordat Erik problemen had met de vierwiel-aandrijving kon hij niet goed wegkomen. Hij ging als één na laatste de eerste bocht in. In de eerste ronde werd hij nog aangetikt en kwam omgekeerd op de baan te staan. Hij kwam op de laatste plek terecht. Bij de herstart bleek nogmaals dat er maar twee wielen aangedreven werden en ook hier kon Erik geen winst behalen. Door de problemen die Gerrit-jan had kon Erik Gerrit-jan nog wel voorbij gaan en hij finishte als 11e.

De terugblik
Als team kijken we terug op een geweldig weekend autocross. Op de zaterdag hadden we een coureur op het podium, waar we natuurlijk erg trots op waren. Op zondag hadden we 2 coureurs in de finale, iets wat wij als team graag een keer zouden willen behalen. De auto's hebben niet zo veel schade opgelopen aan de buitenkant, maar motorisch zal er wel het een en ander gerepareerd moeten worden. Het team gaat er de komende weken vol goede moed tegenaan om de auto's voor de cross in Duitsland klaar te hebben!

     
 




 
 
Deze website is ondergebracht bij: