Home
 
  Over ons
 
  Agenda
 
  Uitslagen & Verslagen
 
  Foto's & Video's
 
  Sponsoren
 
  Contact
 

Webmaster:
 Dennis van den Berg

 

 
 

Ledde/Tecklenburg 2005:

Het weekend van 16 en 17 juli werd de tweede cross van het seizoen 2005 gereden. Voor het autocrossteam een speciale cross omdat het de eerste keer was dat wij in het buitenland zouden gaan rijden. Op vrijdag 15 juli vertrok de optocht vanuit Empe richting Duitsland. Na ongeveer 3 km werd de eerste stop gehouden om de wielbouten van de aanhanger vast te zetten om het loslopen van een wiel te voorkomen. Vervolgens kon de echte tocht beginnen. Na ongeveer twee uur rijden kwamen wij aan in Tecklenburg. In een prachtige omgeving was een veel te klein rennerskwartier aangelegd en een baan vol gaten in een bananenvrom. Kortom het beloofde een schitterend weekend te worden. Bij een temperatuur van ruim 25 graden en een stevige wind hebben we het basiskamp opgezet. 's Avonds konden beide BMW's naar de technische keuring. De auto van Erik werd goedgekeurd maar bij Gerrit-jan waren er weer problemen met de koker voor in de auto, ondanks het wegslijpen van grote delen van deze koker. Gelukkig hadden we genoeg materieel bij ons om de koker helemaal te verwijderen. Bij de tweede keer werd de auto zonder problemen goedgekeurd en waren beide auto's klaar voor het weekend.

Zaterdag 16 juli

De zaterdag was een schitterende zonnige dag, met een temperatuur van boven de 25 graden. Om half tien werd er begonnen met de briefing voor de rijders, waarna de tijdtraining kon beginnen. De beide BMW's stonden voor de tijdtraining in dezelfde rij. Gerrit-jan mocht als eerste weg en reed een volle ronde in 40.252 seconde, wat goed was voor een 13e plek. Erik was bijna een seconde sneller en zette een tijd neer van 39.252 seconde, een 12e plek. Beide rijders waren erg tevreden en zouden in de kwalificatie van de eerste startrij mogen vertrekken. Bij terugkomst op het rennerskwartier bleek dat de auto van Erik olie lekte. Al gauw zagen we dat dit uit het voordifferentieel kwam. Na het loshalen van het differentieel bleek dat er enkele tanden van 2 tandwielen afgebroken waren. Helaas kon Erik deze dag niet meer verder rijden, maar het team zorgt ervoor dat de auto zondag weer aan de start kan verschijnen.

De kwalificatie
Gerrit-jan had dankzij de goede tijdtraining een plek op de eerste startrij, hij mocht vertrekken van een vierde positie. Gerrit-jan had een perfecte start, maar door de smalle baan was het erg dringen in de eerste bocht. De BMW kwam als vijfde de bocht door . Door het droge weer was er erg veel stof op de baan en was het zicht nihil. Gerrit-jan was gedurende de manche continu in strijd met een golf 3. Deze wist hij bijna de hele manche achter zich te houden, maar in de laatste bocht wist de golf toch binnendoor te steken. Zo finishte Gerrit-jan als zevende en behaalde een plaats in de halve finale.

De halve finale
De 8 snelste rijders in de halve finale mochten door naar de finale. Gerrit-jan startte in de halve finale van de derde startrij. Na een hele goede start kwam Gerrit-jan op plaats nummer 8 de eerste bocht door. Door een uitvaller in de eerste ronde schoof de BMW door naar de 7e plaats. Gerrit-jan wist naar de kopgroep toe te rijden en ging de strijd aan met een Opel kadet. In de laatste ronde zag Gerrit-jan een gaatje en wist de Opel voorbij te gaan. Hij finishte uiteindelijk op de 6e plaats. Na een schitterende manche kon de BMW klaar gemaakt worden voor de finale.

De finale
Door een ernstig ongeluk enkele ronden voor de finale van de tourwagens was de wachttijd hoog opgelopen. Rond 20:00 uur mocht Gerrit-jan dan echt van start gaan voor de eerste buitenlandse finale van het autocrossteam mulder Bello. Gerrit-jan mocht wederom starten van de derde startrij. Na schitterende start kwam Gerrit-Jan terecht op de vijfde plek. Het was erg dringen in de bocht en Gerrit-jan kwam terecht op een negende plek. Gerrit-jan wist gedurende de wedstrijd nog twee auto's in te halen en finishte uiteindelijk als zevende, een schitterende prestatie! 's Avonds kon het team naar de tent om te kijken hoe Gerrit-jan de beker in ontvangst nam.

Als team kijken we met gemengde gevoelens terug op de eerste crossdag. Aan de ene kant waren we teleurgesteld over de kapotte auto van Erik. Aan de andere kant waren we erg blij met de beker die Gerrit-jan behaalde. De beide BMW's zijn 's avonds weer klaar gemaakt voor de zondag.

Zondag 17 juli

's Morgens zijn nog even de laatste dingen aan de beide auto's gedaan  en toen waren we klaar voor de tweede crossdag. Tijdens deze dag zijn er punten te behalen voor het eindklassement van de Europokal.

De kwalificatie
Gerri-jan was de eerste die mocht starten voor de kwalificatie in ronde 11. Hij stond in de tweede startrij op plaats nummer 7. Na schitterende start kwam Gerrit-jan terecht op de tweede plek. Maar na de eerste bocht werd Gerrit-jan de baan uit gedrukt door een Mazda 323. Vervolgens reden er verschillende auto's op Gerrit-jan in. Al snel bleek dat de BMW niet meer verder kon rijden omdat het rechtervoorwiel blokkeerde. Bij het basiskamp bleek dat de draagarm volledig krom was. Gelukkig hadden we een andere draagarm bij ons en een uur later was de BMW weer klaar voor de herkansing. Erik was aan de beurt in rit nummer 12 en mocht starten van de 6e plaats. Na een goede start van Erik was het dringen bij de eerste bocht. Erik moest één plaats inleveren. Gedurende de hele wedstrijd ging Erik de strijd aan met een golf 4x4. Erik was snel genoeg om de auto te passeren, maar helaas was er niet genoeg ruimte om er langs te gaan. Ook Erik moest in de herkansing terug komen.

De herkansing
De eerste die in de herkansing een plaats kon verdienen voor de finale was Gerrit-jan. Omdat hij uitgevallen was in de kwalificatie moest hij op de achterste startrij plaatsnemen. Na een schitterende start kwam hij als vierde de eerste bocht uit. In de tweede ronde ging het echter mis in de bocht, een golf 2 beukte onnodig bij Gerrit-jan in de zijkant en deze kwam hierdoor haaks op de baan te staan. Hij kon verder rijden, maar met een flinke achterstand op de koploper. In de eerstvolgende bocht kwam Gerrit-jan dezelfde golf tegen en zette de BMW er aan de binnenkant naast. Maar ook hier ging het mis en beide auto's kwamen in botsing, wat Gerrit-jan een officiële waarschuwing opleverde. Gerrit-jan kon de wedstrijd uitreiden, maar had geen kans meer op de finale.
Erik startte in zijn herkansing op de eerste plaats. Na een goede start kwam hij ook als eerste de bocht uit. Erik wist zich in de wedstrijd los te rijden van de andere deelnemers en werd geen enkel moment in gevaar gebracht. In de laatste ronde ging de rechter voorband van Erik lek, maar omdat hij een flinke voorsprong had opgebouwd wist hij toch als eerste te finishen. Hiermee verdiende hij een plaatsje in de finale.

De finale
Ook op deze tweede crossdag stond er een BMW in de finale. Omdat Erik vanuit de herkansing een plaatsje had verworven in de finale, moest hij vanaf de laatste startrij starten. Maar al na één ronde had Erik diverse auto's ingehaald en kwam hij op een 11e plek terecht. Helaas raakte al in de eerste ronde de rechtervoorband van lek. Desondanks wist Erik goed te blijven rijden en kon zijn voorgangers goed bijblijven. Doordat er voorin een aantal auto's uitvielen kwam hij terecht op een negende plek. Op deze positie finishte hij ook, helaas net niet genoeg voor een plaats op het podium maar wel een goede prestatie met een lekke band!

De terugblik
Als team kijken we terug op een bewogen weekend. De auto's hebben veel schade opgelopen en we hebben natuurlijk de nodige pech gehad met een kapot differentieel, een kromme draagarm en twee lekke banden. De motoren van de BMW's zijn echter wederom  betrouwbaar gebleken, waar wij als team erg trots op zijn. Daarnaast zijn we natuurlijk erg blij met de eerste internationale beker die wij als team gehaald hebben. Het belangrijkste is natuurlijk dat we als team weer een heel gezellig weekend hebben gehad en we kijken dan ook met plezier uit naar de volgende cross in Loenen. Voor ons is dit een thuiswedstrijd en we zouden het erg leuk vinden als u komt kijken!

     
 




 
 
Deze website is ondergebracht bij: