Home
 
  Over ons
 
  Agenda
 
  Uitslagen & Verslagen
 
  Foto's & Video's
 
  Sponsoren
 
  Contact
 

Webmaster:
 Dennis van den Berg

 

 
 

Terwolde 2005:

Na de afgelaste cross van België, vond de start van het crossseizoen 2005 plaats in Terwolde in het weekend van 24 en 25 juni. Op vrijdag 23 juni zijn we 's morgens richting Terwolde vertrokken om het basiskamp op te zetten. Bij een temperatuur van 30 graden Celsius is er hard gewerkt om de caravan, tenten en toebehoren uit te stallen. Rond 14:30 was het hele kamp opgezet en konden de laatste dingen aan de auto gedaan worden.  Om 18:00 uur begon de technische keuring van de crosswagens. De eerste keer werden beide BMW's afgekeurd. Gerrit-jan kwam helaas niet door de remproef, Erik had problemen met een koker die voor in de auto gelast was. Na een paar keer testen remde de auto van Gerrit-jan weer perfect en dus op naar de herkeuring. Maar hier kreeg hij hetzelfde te horen als Erik. Ook hij moest de koker die ter versteviging voor in de auto gelast was verwijderen. Na enig slijpwerk is er een gedeelte van de koker verwijderd. Bij de herkeuring werden vervolgens beide auto's goedgekeurd. Bij een bandenleverancier op de cross hebben wij er ook voor gezorgd dat beide auto's op nieuwe 'eurocross' banden staan. Aan het eind van de dag waren beide auto's helemaal klaar voor de start van de cross!

Zaterdag 24 Juni

De zaterdagmoren begon met regen. Vanaf 10:00 uur werd er begonnen met de tijdtraining waarbij de regen voor vele glijpartijen zorgde. Gerrit-jan zette een tijd neer van 39,299 seconden, wat goed was voor een 28e plaats. Erik was een seconde sneller met 37,148 seconde, een 20e plaats.

De kwalificatie
De regen bleef aanhouden wat ervoor zorgde dat beide BMW's de kwalificatie op een natte baan moesten rijden. Bij de kwalificatie gaan de 6 snelste door naar de halve finale. Gerrit-jan was als eerste aan de beurt in ronde 6. De start van Gerrit-jan was perfect en hierdoor kwam hij direct goed naar voren. Tijdens de manche werd er heftig gestreden, maar Gerrit-jan reed een zeer goede race. Uiteindelijk kwam hij als 7e over de finish, wat helaas niet genoeg was voor een directe plaatsing in de halve finale. Maar Gerrit-jan kan nog een plaats in de halve finale bemachtigen in de herkansing.
Erik was aan de beurt in ronde 8. De start van Erik was niet super goed, maar door de snelheid die hij op het rechte stuk kon maken kwam hij goed naar voren. Na een foutloze ronde eindigde Erik op de 3e plaats en dus goed voor een halve finale plaats.

De herkansing
Voor Gerrit-jan was dit de laatste kans om een plaatsje in de halve finale te behalen. De eerste twee coureurs van de herkansing gaan door naar de halve finale. Gerrit-jan mocht van de eerste startrij vertrekken en kwam na de start direct op een goede tweede plaats. Hij kon de koploper van de wedstrijd goed partij bieden. Na een ongeluk in de tweede ronde werd de wedstrijd stil gelegd. Er kwam een herstart  in de baan, waarbij Gerrit-jan als tweede opgesteld stond. Na de herstart kon Gerrit-jan zonder problemen op de tweede plek blijven rijden. Hiermee behaalde ook hij een plaatsje in de finale.

De halve finale
In de halve finale gaan de eerste 8 rijders door naar de finale. Beide BMW's mochten in dezelfde manche uitkomen. Erik mocht starten van een 6e plek en Gerrit-jan als één na laatste. Zowel Erik als Gerrit-jan waren allebei goed weg. Gerrit-jan schoof door naar de 9e plaats en Erik behield de 6e plek. Gerrit-jan kwam in een redelijk zware strijdt terecht en finishte uiteindelijk als 11e, helaas niet genoeg voor de finale. Erik wist nog een auto voorbij te gaan en kwam als 5e over de finish. Dit bood een goed perspectief voor de finale.

De finale
Erik mocht in de finale starten vanaf een 9e plaats. Na een goede start wist Erik aan het eind van het rechte stuk al een paar plaatsen naar voren te schuiven. Na 3 ronden kwam hij terecht op de 5e plek. Op deze positie wist hij uit te lopen ten opzichte van de auto's achter hem, maar de kopgroep kon hij helaas niet meer bijbenen. Zonder verder in gevaar te komen finishte Erik als 5e. Een schitterende prestatie die wij als team niet verwacht hadden.

De eerste crossdag was voor het team een zeer geslaagde dag die boven verwachting verlopen is. De auto's zijn vrijwel geheel schadevrije gebleven en we hadden zelfs een coureur op het podium. De auto's reden erg goed over de harde kleibaan en beide coureurs waren super tevreden over de prestaties. Na de eerste crossdag zijn de auto's weer gewassen en wij kijken met veel plezier uit naar de zondag.

Zondag 25 Juni
De laatste crossdag in Terwolde beloofde een mooie dag te worden. Het was lekker warm en de coureurs en de beide BMW's waren er klaar voor. 's Morgens nog even de laatste voorbereidingen en daarna afwachten voor de kwalificatie.

De kwalificatie
Voor de kwalificatie mocht eerst Gerrit-jan aan de start verschijnen. Hij vertrok van de tweede startrij. Na een schitterende start kwam de BMW op de 4e plek terecht met vlak achter zich een snelle kever. In de derde ronde ging er een auto over de kop, waardoor de wedstrijd werd stilgelegd. Er volgde een herstart, waarbij Gerrit-jan als vierde mocht vertrekken. Wederom een goede start, maar de kever bleek toch wat sneller te zijn en die wist Gerrit-jan voorbij te komen. Gerrit-jan wist de kever goed bij te houden en finishte zo als 5e. Dus Gerrit-jan kon zich klaarmaken voor de halve finale.
Na Gerrit-jan was het de beurt aan Erik. Hij startte vanaf de 1e startrij aan de buitenkant. Na een prima start wist Erik op een vijfde plaats te komen, met voor zich een Subaru. Erik wist steeds dichterbij te komen en liet zich in de bochten regelmatig naast de Subaru zien. In de laatste ronde zag Erik een gaatje en zette de BMW naast de Subaru. Hiermee bereikte hij de 4e plaats, waarop hij ook finishte. Beide BMW's dus direct door naar de halve finale.

De halve finale
De eerste BMW die voor een halve finale aan de start mocht verschijnen was de auto van Gerrit-jan. Hij moest van de laatste startrij beginnen, maar kwam na een schitterende start op de 7e plek terecht. Alle rijders zaten dicht op elkaar en het was dringen in de bochten. Gerrit-jan kreeg een kleine botsing in de baan en moest daarom naar buiten toe. Twee auto's wisten Gerrit-jan te passeren en hij kwam op een negende plek terecht. Er volgde een spannend gevecht om de achtste plaats tussen Gerrit-jan en de kadet. De kadet sneed Gerrit-jan  meerdere malen af en hierdoor kwam hij er niet voorbij. Gerrit-jan finishte als negende, en kwam helaas 1 plaats tekort voor de finale.
Vervolgens was de beurt aan Erik. Hij mocht starten van de derde startrij. Na een hele goede start kwam Erik terecht op een 6e plek. Ook bij Erik was het dringen met de vele rijders. Hij wist echter de zesde plek te behouden. Erik ging de strijd aan voor de vijfde plek met een Golf Synchro. Deze wist Erik twee ronden voor de finish voorbij te gaan. In de laatste ronde ging Erik het gevecht aan met een andere BMW, maar de finishvlag kwam te vroeg om ook deze nog in te halen. Hij finishte als zesde, wat goed was voor een finaleplaats.

De finale
Voor de tweede keer in één weekend mocht er een BMW deelnemen in de finale. Omdat Gerrit-jan helaas net een plaatsje tekort kwam, hadden we maar 1 BMW in de finale. Erik had niet de meest ideale startplek, maar door een goede start kwam hij goed naar voren. Hij kwam als 6e de eerste bocht in en wist deze plek te behouden. Maar al naar de eerste ronde werd de wedstrijd stil gelegd vanwege een ongeluk. Er volgde een herstart in de baan, waarbij Erik als zesde mocht starten. Deze herstart verliep ook erg succesvol voor Erik. Hij moest 1 plaatsje opgeven aan een Subaru, maar wist de Subaru goed bij te blijven. Erik wist uit te lopen op de auto's achter zich. In de laatste ronde reedt er nog een kever de baan uit, waardoor Erik finishte als 6e. Een prima prestatie en wederom een beker!

We kunnen naar volle tevredenheid terug kijken op het eerste cross weekend voor de Europokal. De auto's bleken boven verwachting te presteren. Ook de aanschaf van de nieuwe crossbanden en de PROFLEX schokbrekers voor de auto van Erik blijken een goede zet. De BMW's hebben zich bewezen als een  betrouwbare auto en daar zijn we erg trots op. Wij kijken met goede moed uit naar de volgende cross in Duitsland!

     
 




 
 

Deze website is ondergebracht bij: